Khamis, 18 Julai 2013

cara cara mendapat tuntutan hilang upaya sementara dan kekal di perkeso @ socso


waduhhh 18 julai 2013 adalah hari ke8 umat islam berpuasa

~~~~sElaMat beRpUasa~~~~

itu perlu kerana kita skg berada di bulan ramadhan....hehe...aku secara jujurnya menyatakan puasa ku baru 1 hari....hehe bkn tknk puasa ttapi kwcederaan diri membataskan diri untuk berpuasa....

pada 10 julai 2013 merupakan permulaan kepada puasa umat islam seluruh malaysia...tktau la pula klu negara2 lain ...al maklumlah kn GMT kta berbeda...

pada pertama ramadhan itu aku telah menghadapi dugaan yaitu ''''ibu jari kiri ku'''' telah termasuk dalam roller mesin cutting yg aku kendalikan...kejadian itu berlaku pada 4.30 ptg disebabkab ketidaksabaran saya untuk awal balik untuk berbuka puasa pada hari pertama ramadhan.....

dan dgn itu aku sendiri telah menyaksikan ibu jari kiri aku telah termasuk dan darah mencurah2 bagai pili paip....kejadian itu berlaku dlm sekelip mata....pada masa iti aku telah dibawa ke klinik di bt3 tawau tetapi mereka tidak menerima saya disebabkan kecederaan terok yg berlaku kepada saya memerlukan rawatan pembedahan...

pada mulanya aku tidak bersetuju dgn kenyataan doktor di wad kecemasan untuk memotong hujung jari saya...maklumlah pada ketika itu pendarahan berlaku menyebabkan kecederaan kelihatan terok....
dengan hati budi doktor mereka telah memberi rawatan cuci luka selama 5 hari sebelum aku membuat pembedahan kecil bahagian hujung jari......

disebabkan hujung jari ku tidak lagi mempunyai kulit maka para doktor telah mengambil cebisan bahagian siku untuk ditampal dibahagian hujung jari ....

view belowwww.....

'''bahagian kulit pada siku diambil untuk ditampal pada hujung jari'''




ibu jari ku setelah dijahit dengan kulit pada bahagian siku....belum boleh buka ....


cehhh lari tajukkk kh ne....hehe 


setelah selesai pembedahan  adalah lebih afdal jika pesakit meminta surat cuti sakit daripada doktor yg merawat anda....mcm aku doktor tulang telah memberikan aku cuti selama2 hari iaitu
pada 18 & 19 julai 2013.....



surat cuti sakit ku.....



hmmm mesti korang ckp alaaa...setakat cuti 2 hari berapa je insurans nyaaa.....

sebenarnya cuti sehari pn kira berbaloi bergantung pada % kecederaan hilang upaya anda yg memberikan kesan terhadap masa hadapan....

para doktor yg merawat anda akan memberi nilai % kecederaan anda dan merekala yg menilai berapa pesakit harus dapat untuk insuran bukannya perkeso @ socso

bha untungla sesapa ada kenal doktor2 insurans tu yhhh....hehee


CARA CARA MUMBUAT TUNTUTAN
-mnta borang hilangupaya kekal di pejabat perkeso...
-sijil cuti
-i/c
-jangan lupa nmbr phone dan alamat surat menyurat yg aktif.
-slip gaji 6 bulan
-akaun bank (mcm aku malayan banking @ maybank) klu ada penyata lg elokk
-anda akan membuat pemeriksaan dgn doktor dan mintalah mereka sain apa yg borang dari perkeso tadi...
-hantar ke perkeso...
okkkkk siappppppp.....

ni yg diminta oleh majikan ku laa....



ermmmm sebenarnyaaaa....aku buat tajuk ini aku baru dapat surat sakit....tpi pengesahan dari doktor insurans untuk terima insurans belum lg sebab temujanji aku tggl 29 julai 2013...

hmmm....harap2 dapat la insurans tu yhhhh....hehe....



jari tulang ku.....hehe


 selepasss beberapa bulan maka aku mendapat surat daripada perkeso cm gni....




hehe...dalam die ade cekkkk......



yang aku dapat ne adalah cek daripada perkeso tapi ini adalah untuk hilang upaya
sementara....

dan di dalamnya disertakan surat sekiranya anda mengalami hilang upaya kekal
maka anda patut membuat tuntutan ''hilang upaya kekal'''

 pada mulanya nak buat tututan hilang upaya kekal tetapi selepas beberapa
bulan kecederaan pun dah beransur pulih maka aku tidak membuat
permohonan upaya kekal.....alllaaa....aku lepaskan laaa....malas nak buat tututan kali ke2
 cukuplah dapat cek daripada hilang upaya sementara....


tuntutan hilang upaya kekal haruslah dibuat pemohon yang tercedera dan memerlukan surat
perubatan dari pihak hospital selepas membuat permohonan ''hilang upaya kekal ''di pejabat perkeso yang berdekatannn.....


segala kesulitan mohon maaf dan untuk lebih detail sila ke laman perkeso








453 ulasan:

  1. Salam,
    Saja nak kongsi ngan kau....aku pon kemalangan masa bulan posa hari tu, tp 21 julai, selepas 10 hari berpuasa, hari ke 11 aku kemalangan masa keluar nak beli juadah berbuka puasa...
    Tiada patah, cuma kaki kanan aku koyak teruk, urat yg besar di kaki ibu jari kanan aku putus teruk...warded 4 hari, MC 55 hari...raya penuh aku tahun ni....
    Cek HUS, aku dah dpt gak, dia ada bg surat utk buat HUK...pada mulanya aku tak nak pergi juga sbb aku rasa tak la cacat, tp atas nasihat rakan aku, aku cuba...
    Semalam aku baru jumpa jemaah doktor utk tuntutan HUK, baru aku sedar yg kaki kanan aku tak bole bengkok ke bwah, doktor ukur berapa degree aku bole bengkok....ibu jari aku kebas smpai sekarang, dan tak bole gerak jika anak2 jari yg lain di pegang oleh doktor....
    Tanpa apa2 ulasan, doktor suh balik, dan dia ada pesan suh tunggu surat jawapan...
    Aku ada baca blog org yg pernah claim sblm ni....patah tulang selangka, dapat 2% kecacatan kekal, pampasan dapat 13K,..tp kemungkinan juga tak dpt, iaitu 0%...
    Sy nasihatkan kamu...sbgai kawan baru...pergilah buat tuntutan HUK, sbb sy tgok kecederaan kamu agak teruk...cuba saja....tgok berapa persen kamu dapat...sekian...

    Tq

    BalasPadam
  2. Salam.. saye nak tanye berapa % kecacatan doktor panel berikan pada saudara?.. dan berapa RM ?

    BalasPadam
  3. Slm..sye nk tnye..sye mgalami ptah tgn dan retak..blh x buat claim huk

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam nk tanya saya mengalami kemalangan patah kaki kanan dengan peha tumit kaki kanan saya masuk besi sementara peha saya pun masuk besi nk tahu berapa harga pampasan yg boleh saya dpt

      Padam
    2. nak tahu jawapan

      Padam
  4. Asalam...urusan claim ni semua..majikan nye yg uruskan tul x?3/2/2016 kwn exsident,bwk lori terbalik...masuk ward,hospital kpj pgdg,3hr.tangan kiri patah,tisu bahu kiri koyak...ngan tangan bersimen,2Minggu,wat susulan semula,doktor bukak simen..3Mggu dtg wat susulan semula tulang x cantuman lg..so doktor bg mc lg...18hr...dup dap wat susulan je dkt 2bln der,cek lg masih x bercantum,byk pergerakan Kata doktor,last doktor Ckp masuk besi..31/3/2016.ari ni Ckp,sok pg terus duduk ward tghari buat..2hr duk ward..dh blh blk...jd 2kos Dh ni..so skrg mc x habis lg...dh dkt 3bln lebih menakong je kt umah..8/5/2016 nt g wat cek susulan lg...adehhhhh..

    BalasPadam
  5. Sy minta bantuan dgn sadura semua hubungi saya 016 2545 680

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum sy nk tnye..socso bg duit ikut mc ke atau pun ikut hari..?
    doc baru sye 3% brape blh dapat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam boleh sy tau berapa jumlah pampasan yg dpt utk 3% tu?

      Padam
    2. salah ni dia kiraan ikot gaji bos ..contoh gaji awk penuh dengan overtime 2500+% awk dapt dan kali kn dengan umor awak sekarng itu larh dpt nye ..2500x5%×umor40=

      Padam
    3. Assalamualaikum maaf sy nak bertanya.ayah sy berumur 55tahun telah mengalami kencing manis dan kaki sebelah kiri telah pun dipotong hingga ke bahagian lutut.da jumpa jemaah doktor.dan doktor telah sahkan. kini menunggu pampasan dari doktor.10 oktober 2018 yg lalu da serahkan surat yg diterima dari jemaah doktor.agaknya berapa lama akan dapat pampasan dan berapa agaknya dapat pampasan?

      Padam
  7. Cacat kekal hye org yg cedera ke yg mohon.

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum..awal tahun 2017 saya dah claim huk..pampasan pon dah dapat tapi still saya sakit tambah trok dn kerap m.c..majikan pon dah boring tgok m.c..boleh tak saya mohon pecen ilat atau claim rayuan untok yg kedua huk..mohon bantuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. bole saya taw brapa lama masa diambil utk dpt result dari jemaah doktor? tq

      Padam
    2. leceh ni bos setahu saya pencen ilat ni nak kena dapt30% keatas bru di beri pencin elat..sya exciden tahun lepas bulan 8.tulang pinggul patah pinggang kiri dan kanan terpisah 4.2cm pinggang kiri retak tangan patah pon jemaah doc bg 5% je ..tapi sy lawan lg mintak pencen elat pon tak dapt..

      Padam
    3. saya pernah juga kemalangan tahun 2015..tapi doc sosco bagi cacat kekal 12%..utk pencen ilat kene 20% keatas,, kecederaan saya patah pinggul sebelah kiri, patah tulang peha bhgian atas, patah pergelangan tangan kiri..tak tahu mcm mana dorg kira dpt lbih kurg 90k+-...sekarang ni saya kene slip disc plak...boleh ke mohon HUK sekali lagi

      Padam
    4. Hazman.. Berpa lama tempoh masa awak dapat 90000 tu dari tarikh kemalangan

      Padam
  9. saya sdh dpt pampasan utk HUK.(sakit slip disc)tp tuntutan nii saya buat bg kes sakit 6 tahun yang lepas...2017 baru saya buat tuntutan.
    Masaalahnya... saya masih lg merasa sakit... boleh ke buat tuntutan HUK utk kali yang ke-2?

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada kawan sy claim HUK 2x sbb masalah slipdisc..clsim ptama dpt 37k katanya claim kedua selang 3tahun dpt 21k..dia buat 2x claim sbb sakit dia berterusan katanye..
      pelik² socso ni ..slip disc di bkn sbb xcdent pon..yg xcdent ni jari sampai bengkok sepanjang hayat nk pegang brg pon susah dpt 3-4k je..

      Padam
    2. Boleh tanya tak...mcm mana nak buat tuntutan selepas 3 tahun tu ye...sedangkan dah 3 tahun berlalu, nk apply lagi huk kali kedua sbb kesan sakit masih ade...

      Padam
    3. Sama la dgn saya..patah tulang tapak tgn..nk pegg brg pn xsempurna n lemah..sakit masih ade boleh buat claim kali kedua..??claim kali pertama dah dpt.

      Padam
  10. Salam.. Boleh tanye x.. Berapa lama dari hari kemalangan yg kita boleh buat tuntutan?

    BalasPadam
  11. sy nk tnya pd y tau..
    1)sy bru operation parah bahu bln lpas..tp skrg masih dlm mc..mcm mna nk tuntut kecacatn kekal ktika masih dlm mc??
    2)sy perlu ke hospital jmpa jemaah dokter dahulu or isi borang kecacatn kekal d socso??
    3)sy xdpt ape2 mklumat berkenaan patah bahu ni dr hospital boly claim or tdk?
    mohon bantuan

    BalasPadam
    Balasan
    1. clim mc awak dulu habis clim mc bru buat clim hilang upaya kekal nnti pihak socso akn bg surat pd awk

      Padam
    2. Bile mc awak dh melebihi 180 hari,laporan perubatan pihak socso akan minta.n pada masa yg sama pihak socso sendiri akan bagi awk surat untok pergi berjumpe dgn jemaah doktor.

      Padam
    3. Mc sy dari 1/6/18-20/12/18 lbh kurang 203 hari.. so dah lebih 180hari.. 20/12/18 tu pon masih appoiment dgn doctor utk x-ray lg sbb last x-ray tulang belum cantum sepenuhnya.. so nanti perkeso akan bg surat utk jmpe jemaah doctor la ye? Atau HR tmpt keje yg akan bg kat kite?

      Padam
  12. 1) Pastikan claim MC dah terima semua bayaran dari PERKESO. Sebab kalau buat CLAIM KEKAL, claim MC yang belum dapat akan terbatal.

    2) Tak perlu.Isi borang di PERKESO sahaja dan INTERVIEW untuk statement kat PERKESO..Lepas tu Hospital akan coll untuk appoinment jumpa.
    3) Patah saya xpasti kekal atau tidak..tapi kalau senget or xnormal mungkin kekal.

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau senget xnormal berapa persen boleh dpt jemaah doktor

      Padam
  13. Saya baru dpt claim RM16K. sebab gaji sebelum xcident RM1700. Dan dapat 4% dari jemaah doktor.

    Nombor 2 tu maksud saya..xyah pergi jumpa doktor sampai doktor sendiri yang akan coll sebab dpt maklumat PERKESO.Just pergi isi borang cacat kekal kat PERKESO ja attach skali dokumen.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Patah tulang 1% agak2 berapa ribu boleh dpt

      Padam
    2. Mcm mne kiraan tu tu sis. Sy dpt 3% .. Gji sblum eksident rm1500.

      Padam
    3. 118.50x0.03x365x(bilangan tahun dr tarikh excident sampai pencen)

      Padam
    4. nak tanya mcm mne klu kecederaan kekal dialami dalam pdg(tournament) n mse tu sy masih sekolah tahun 2012, jari telunjuk sy hncur kuku trcabut mase tu.sy hye dpt pemberian 1k lebih je. skrg pendek tp kuku still tumbuh. boleh dpt ke claim kt perkeso ke?ad sapa2 blh bg pncerahan?

      Padam
  14. TumpaTu tanya, kalau patah peha kanan, pergelperge tangan kanan, patah hidung, rahang, tulang pipi, bawah mata, agak2 berapa persen yg boleh dapat?

    BalasPadam
  15. Brape peratus huk utk hujung ibu jari ???? Sy Pon bru kne mesin sama mcm ni...

    BalasPadam
  16. yang mana dah pernah buat tuntutan hilang upaya kekal dan kesan dari kemalangan tu bertambah teruk boleh memohon untuk ulangkaji kes kemalangan tu.pergi je dekat pejabat PERKESO berhampiran dan minta borang untuk ulangkaji kes kemalangan..seelokknya 3 tahun lepas tuntutan hilang upaya kekal yang pertama.

    BalasPadam
  17. selagi anda rasa anda layak untuk menuntut pampasan akibat kesan dari kemalangan lalu teruskan usaha anda itu.saya berkongsi apa yg saya tahu.pastikan anda perlu dapatkan laporan perubatan yang terkini dahulu sebelum menghantar borang ulangkaji kes kemalangan kepada pihak PERKESO disertakan dengan surat permohonan OB(orang berinsuran)yang meyatakan sebab untuk ulangkaji kes kemalangan (kesan dari kemalangan yg lalu).bila dah lengkap semua borang dan dokumen yang wajib hantar je pejabat PERKESO.tunggu je panggilan atau nsurat maklum dari pihak PERKESO..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Adakah perlu majikan yg sama kalau kita nk tuntut ulangkaji kes kemalangan lepas 3thn nie?

      Padam
  18. ada kawan sy claim HUK 2x sbb masalah slipdisc..clsim ptama dpt 37k katanya claim kedua selang 3tahun dpt 21k..dia buat 2x claim sbb sakit dia berterusan katanye..
    pelik² socso ni ..slip disc di bkn sbb xcdent pon..yg xcdent ni jari sampai bengkok sepanjang hayat nk pegang brg pon susah dpt 3-4k je..

    BalasPadam
  19. salam...nk tnye sy dah bt clim dua kali...org kata untk kali ke3 masih boleh@hanya dua kali saja blh bt....

    BalasPadam
  20. Salam..saya mengalami patah tulang selangka akibat kemalangan semasa hendak pergi kerja.masih dalam mc 6 bulan.tulang masih belum sembuh.sokso bayar untuk mc rm 15k..jika tulang tidak pulih sepenuhnya..adakah boleh memohon hilang upaya kekal dan brapa anggaran nilai pampasan.terima kasih

    BalasPadam
  21. Maaf ye mencelah..tulang belakang adalah tunggah seseorang..bila tulang belakang ade masalah, pekeja tu boleh lumpuh..keje yg terlalu berat boleh merosakan tulang belakang ataupun jadu slipdisc,boleh lumpuh ye tuan..jari klu bengkok atau patah masih boleh keje..tulang belakang bengkok, mintak sedekah tau kawan sbb xleh keje

    BalasPadam
  22. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  23. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  24. Salam sy patah tangan kiri bln 8/2017 mc smpai bln 1, da jmpe jmaah dokter dpt 3% kdar hrian rm0.900. Cm ne kira2 tu. Boleh ssiapa trg kn. Sbb dgar mcm x sama dgn smua ad yg bnyk ad yg sket wlaupon peratus sama
    .. Tq��

    BalasPadam
    Balasan
    1. sis. sorry tanya. berapa nilai sis dapat persen 4% tu ya ? tq

      Padam
  25. Assalamualaikum , sy pernah excident dulu,patah tulang peha kanan pada 8/4/2012 tiada license memandu lagi masa tu ..sekarang pada tahun 2018 , terasa sakit sangt kaki ni sebab pekerjaan yg berat di company ni ..boleh ke sy tuntut sesuatu yg " berbaloi " atas kemampuan kudrat sy ni yg terbatass .

    BalasPadam
  26. assalamualaikum.. nak tanyer la sy nak tau kiraan huk sy.. dapat dlm 23% mcm ner bayaran pukal dgn bulanan yer tak faham sgt ni.. terang kan... cc sy areyepnizam3784@gmail.com

    BalasPadam
    Balasan
    1. patah tangan ke. pukal sekaligus. selebihnya bulan2 dapat.

      Padam
  27. Salam..sy nk tanya,baru kerja 2 hr dan berlaku kemalangan di tmpt kerja.ibu jari koyak dan kena 8jahitan..dpt mc 10 hari.layak claim socso ke?kalau layak,brapa % boleh dpt ya..harap dpt pencerahan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Seberapa terkena luka apakah kuku hilang atau bagaimana
      Send gambar luka ibujari

      Padam
  28. salam..isteri sy kemalangan dan mc dah lebih setahun.mggu lepas dah jmpa jemaah doktor..dapat 81% hilang upaya kekal..kna mohon pencen ilat @ trus dapat pencen ilat??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terus dapat bulanan to en..sbg bencana kerja dan dapat pampasan pukal selebihnya dibayar bulan2 sepanjang hayat ..nilainya lebih besar dr pencen ilat ..90% dr gaji asal...kalo tak silap..

      Padam
    2. Alhamdulilah..dah terima cek hilang upaya kekal.bulanan cuma 8++..

      Padam
  29. Saya membuat tuntutan kali kedua.. dah jumpa jemaah doktor n dapat 2 %.. blh saya tahu berapa nilai tuntutan yg saya blh dpt? Mcm mana kiraan nya..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam brapa lama proses sblm tuntutan ke 2 bro..3 tahun ke?

      Padam
  30. Alhamdulilah suami saya dapat hilang upaya sementara dari perkeso claim cuti 161 hari dapat cek rm 16,782.45...
    Lepas ne kami nak memohon hilang upaya kekal pulak doakan urusan kami dipermudahkan

    BalasPadam
  31. nak tanya mcm mne klu kecederaan kekal dialami dalam pdg(tournament) n mse tu sy masih sekolah tahun 2012, jari telunjuk sy hncur kuku trcabut mase tu.sy hye dpt pemberian 1k lebih je. skrg pendek tp kuku still tumbuh. boleh dpt ke claim kt perkeso ke?ad sapa2 blh bg pncerahan?

    BalasPadam
  32. Mekom nk tny sy kemelangan ditempat keja ibu jari sy kukunya koyak ditengah sepert bergaris dihentak besi mesin.waktu sy keja.tulang hujung jari sy ada kesan retak sedekit tk lh sampai 1mm.tp itu yg buat jari sy bengkak jari sy sukar dibengkokkn kata dokter apa2cuma kena rajin bengkokkn sy dh mc 16 hr masih tdk ok lagi jari sy yg ada kuku ibu jari sy bernanah.mungkin dokter akan cabut kut kuku sy sebb benanah dlm kuku sy dan masi sakit lg.berapa kah nilai pampasan untuk sy selain dr mc.ada kh pakeso membayar pampasan untuk ibu jari sy.

    BalasPadam
  33. Mekom nk tny sy kemelangan ditempat keja ibu jari sy kukunya koyak ditengah sepert bergaris dihentak besi mesin.waktu sy keja.tulang hujung jari sy ada kesan retak sedekit tk lh sampai 1mm.tp itu yg buat jari sy bengkak jari sy sukar dibengkokkn kata dokter apa2cuma kena rajin bengkokkn sy dh mc 16 hr masih tdk ok lagi jari sy yg ada kuku ibu jari sy bernanah.mungkin dokter akan cabut kut kuku sy sebb benanah dlm kuku sy dan masi sakit lg.berapa kah nilai pampasan untuk sy selain dr mc.ada kh pakeso membayar pampasan untuk ibu jari sy.

    BalasPadam
  34. 1-Slam ,semasa berkerja berlaku kemalangan , Klu jari tangan retak Boleh ke clam socso,
    Kejadia dlm masa seminggu lepas , dan Hari ni pergi klink check Ada retak .. Boleh clam socso ke?

    BalasPadam
  35. Salam sy nak tanya 3 tahun lalu sy alami bencana tempat kerja dpt5% 30k tanpa operat.la ni sy sakit smula akan operat bole dpt claim ulangkaji ke...berp persen

    BalasPadam
  36. kalau ulang kaji dpt lebih bayak ke tuntukan kite?

    BalasPadam
  37. Tumpang tanya , saya baru berkerja 7 hari . Telah mengalami kemalangan . Jari hantu dan jari manis ruas bahagian atas terpaksa di potong disebabkan termasuk dlm mesim. Agak agak jika claim socso berape yang layak sy dpt ?

    BalasPadam
  38. Salam..saya nak tanya sedikit soalan kepada yang arif..
    Pada tahun 2016 saya kemalangan di tempat kerja..pampasan huk untok tulang belakang saya pun telah di bayar pada tahun 2017..
    Kemudiaan pada tahun 2018,saya terjatoh di hadapan tempat kerja saya...dokter pun sah kan tulang belakang saya ada lagi kecederaan di tempat lain...
    Ada kah saya boleh claim socso atas kecederaan pada tulang belakang lagi..
    Mohon percerahan...

    BalasPadam
  39. macamana nak kira pampasan HUK, jemaah dr kata 15%, KALAU dari tarikh kemalangan hingga pencen ada 7 tahun lagi. gaji 4.5 k. siapa tahu macam mana pengiraannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. 15% tu ape kecederaan awak

      Padam
    2. 15% tu ape kecederaan awak. ..

      Padam
  40. 105x90%=94.5
    94.5×15%=14.175
    14.175×30hari=425.25
    425.25×12bln×7thn=35721

    BalasPadam
  41. Saya ingin bertanya kepada yang tahu...pada tahun 2017 saya kemanglangan di tempat kerja...pampasan untok huk pun telah dpt...pada tahun 2018,saya kemanglagan di hadap kilang...report polis pun dah di buat...yang saya ingin bertanya..sakit yang saya alami itu sama di tempat yang sama..boleh atau tidak untok claim socso

    BalasPadam
  42. Macamana nk kire 2%..umur sekarang 34..gaji termasuk ot 2500..tarikh kemalangan 16.1.2018

    BalasPadam
    Balasan
    1. 2500×90%×2%×12bln×26thn(60-34)

      Padam
    2. betul kiraan ni..isteri sy dapat macam formula ni
      huk 81%..
      umur 42 tahun
      gaji rm 1400
      bayaran pukal rm 44847.19
      bayaran berkala 28.8360
      bayaran bulanan rm 807.408 - rm 893.916

      Padam
    3. Melebihi 20% lain pengiraan nya. .
      1)byaran pukal
      2)pencen ilat

      Padam
    4. Salam...sy umur skng 33thun
      3/3/2017 kemalangan..patah peha buku lali n patah siku...siku x blh bengkok habis....n x boleh tegak habis....
      Jumpe jemaah doktor dpt 17%
      Gaji sy rm1500.....mcm mn ek...confius plak sy ni mengira

      Padam
    5. sama macam formula kat atas..rm74358 lbh kurang
      baru jmpa jemaah doktor??? lmbat juga kna rujuk

      Padam
    6. Sy br jumpe 1 minggu lepas...biasenye bape lame ye PERKESO nk respon

      Padam
    7. Sy ade jumpe dgn formula lain..die tulis..faktor pendarab umur...nk screan short x boleh letak gambor d sian...

      Padam
    8. dalam 2 mnggu dapat la surat dari perkeso..bnyk juga HUK awk dapat..klau tak setuju amaun tu blh buat rayuan

      Padam
  43. jari manis sy patah d hujung jari dan menerima jahitan kerana hampir putus..adakah ia d kira sebagai cacat?

    BalasPadam
  44. Salam...sy umur 33tahun..3/3/17 sy kemalangan patah peha patah buku lali patah siku....siku x boleh bengkok habis n x boleh tegak habis...jupe j jemaah doktor dpt 17%
    Gaji sy rm1500...so mcm mn nk kire ek....pening juge. Mohon bantuan...jazakalla j

    BalasPadam
    Balasan
    1. Awak MC berapa lama. ...

      Padam
    2. Total mc claim sy dpt rm7500 je...sy x tau boleh mohon...lps Dr tu sy x ambik mc lg

      Padam
    3. Ade masuk besi x. .

      Padam
    4. Ade masuk besi x ...camne tahu dpt 17%. ..doktor ckp ke. . Check katne. ..

      Padam
    5. Masuk besi d 3 tempat....siku lutut n buku lali....pegaeaipepekeso bg tau majikan

      Padam
    6. Da check berapa awak dpt. ..MC 6bln lebih kan. ..tp knp lmbt jumpa jemaah doktor. ...

      Padam
    7. Sy lmbt sbb claim mc pon sy buat lmbt...claim mc pon br tahun ni sy buat .. dpt bln 5 br ni....

      Padam
  45. Saya nk tanya patah tulang selangka kanan tu bole dpt dlm berapa

    BalasPadam
  46. Salam....siapa tau..berapa lama PERKESO akan respon dgn kite....n duit tu akan masuk by account ke die pangilpabg cek ek.....mohon bantuan....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dlm 2 minggu camtu dpt la surat. ..ke kadang da pos tp posmen yg lmbt. ..sabar ye. ..brp dpt hilang upaya kekal awak. ..kadang lebih 50k lmbt ckit. .

      Padam
    2. Adoi...harap dpt cepat la...nk repair kete...moge ALLAH mudah kan....

      Padam
    3. Alhamdulillah......td PERKESO call......die bgbtau ade dpt surat x Dr PERKESO....die bg tau sy dpt rm50000 je...

      Padam
    4. Alhamdulillah. ...skrg keadaan awak camne. ..da mula bekerja ke. ..ke cuti panjang. .sy lg da 10bln Mc ni. ..tensionnnnnnn

      Padam
    5. Tgh tgu surat...surat tu bwk mai PERkeso....br blh proses payment...die suh mai PERKESO untuk tau cr kire

      Padam
    6. BAITI JANNATI dah tahu x cr pengiraan tu. ..mcm mn ye pengiraan tu. ..

      Padam
    7. Bro dapat surat tak lepas jumpa jemaah dokter?saya tak dapat keputusan lagi pergi 12/9 jumpa jemaah dokter.

      Padam
  47. As aslmkum sy mahu bertanya brpe sosco byr kpd kt? Patah paha kiri msk plt..tulang rangks di dada retak 2 dan mc 15 hari

    BalasPadam
    Balasan
    1. 15 hari je ke MC awak. ...ade rawatan susulan x. .ke sambung Mc lg nanti. .

      Padam
  48. Selamat pagi...
    Nak tanye sedikit soalan..
    Saya exsiden di hadapan tempat kerje...
    Mc selama 1 hospital swatar dan sambong mc hospital kerajaan..
    Dah dah pun dpt claim mc...
    Skrng masih sakit lagi,akitbat exsiden tu..saya sudah masok kerja...
    Boleh tak saya claim hilang upaya kekal pada tulang belakang saya...
    Sebap dokte bagi tahu,saya kene slip disc...tidak akan semboh 100% seperti orng normal...

    BalasPadam
  49. Saya dah claim mc dan kecacatan kekal untuk sakit slip disc L4 L5 tahun 2014.
    sekarang saya dah sakit Balik, dan tak boleh jalan.doctor dah operate,letak slicon.sekarang saya dalam mc.boleh ke saya claim cuti sakit sekaran?

    BalasPadam
  50. Saya dah claim mc dan kecacatan kekal untuk sakit slip disc L4 L5 tahun 2014.
    sekarang saya dah sakit Balik, dan tak boleh jalan.doctor dah operate,letak slicon.sekarang saya dalam mc.boleh ke saya claim cuti sakit sekaran?

    BalasPadam
  51. Salam..sy dh mc dekat 6 bulan..kecederaan sy..patah tulang lengan..masuk plat besi..maybe kekal..tngan x boley lurus sebab tulang siku hilang..n jari kelingking saraf dia dh mati..berapa agaknya jemaah doktor bgi % ye??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasa berapa lama utk jumpa jemaah doktor??dh 3 minggu lepas mc terakhir perkeso bayar...ermmm

      Padam
  52. siapa pernah buat pengeluaran hilang upaya kwsp.berapa lama akan di panggil ke jemaah doktor?? dah 2 mnggu hantar borang

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ade sape2 x yg tahu pengiraan untuk HUK

      Padam
  53. Mekom nk Tanya mula2 ibu jari kawan terhentap shaff di tempat kerja kuku kotak dtg keluar ada kesan sedikit retak..pada hujung ibu jari kanan sy.samp hospital dorg sebuk dgn jarum lepas dlm 3minggu ibu jari pun berbahu.d an sy ge hospital buat bedahan kecilan.buang kuku sy sekarg sdh dua bulan kuku tidak sepert biasa lg.tgn terasa kebas tk bertenaga sy.dan pakeso bg sy borang cacat kekal dan sekarg masih menunggu laporan hospital yg kedua sebb sy ada dua hospital.yg laporan hopital mula2tuu dh dpt yg ditebuk ngn jarum.tu.sokso ckp satukan sekali hanta.adakh tuntutan sy diterima jamaah dokter.ngh risau ni sy dhlh Kat kilang terhinaya dan sekrg dorg h buat tk tahu je Kat ak.berapa %percen ye.sy berdoa agar dipermadah in reski anak2tu ada incaaalah

    BalasPadam
  54. Assalamualaikum.. maaf nak bertanya socso nih sebenarnya kita sendiri yang kena uruskan atau majikan? dan betul ke perlukan medical report? Bulan 7 hari tuh saya jatuh ditempat kerja dan doc mengesahkan saya PID left shoulder injury. Dah 42 hari mc sekarang just followup untuk fisio azab sakit nih memang tak terkata. Jika saya nak buat tuntutan , tuntutan apa yang saya perlu buat?

    BalasPadam
    Balasan
    1. majikan saudara yg kena lapor pada perkeso..nk cepat kita amik borang kat perkeso.isi lengkap bg majikan sign saja.kita trus hantar perkeso.buat dulu HUS smpai habis mc.baru buat HUK.yang ni kena medical report

      Padam
    2. Owh.. kira blh tuntut juga lah ya..first time hadapi situasi mcm nih jadi tak berapa faham . Terima kasih kerana respon

      Padam
    3. kalau saya tengah tunggu untuk berjumpe jemaah doc,tapi saya dah tak berkerja dengan majikan yg sama,adakah akan menganggu apa apa proses?

      Padam
  55. Salam nk tnye sy ptah ibu jri pd 24.7.18. Da wat pembedahan. Tp tgk pd xray tulang tu xmsuk abis Dan jri pn xblh bengkok dan lrus spenuhnya m.c lg smpai 9.10.18 .jd blh wat huk tak.

    BalasPadam
  56. Assalamualaikum,tumpang tanya..Saya patah kaki kanan tapi buat rayuan dh dua kali dpt 0% jew..Boleh ke wat rayuan kali ketiga?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm. ..patah tu di bahagian mn. .masok besi ke simen. .MC brp lama. .hsptl mn tu. .

      Padam
    2. Patah betis,fibia and fibula..masuk besi,mc 6 bulan..hospital seberang jaya..kali kedua rayuan dkt hospital p.pinang

      Padam
    3. Teruk jg tu sama mcm sy. ..sy dpt 9% untuk patah tibia dan fibula tp x msok besi la. ..3bln pakai besi areal lps tu buka pakai simen plk. MC 333 hari. ..ms jumpa JD tu masih MC ke da hbs MC. .knp

      Padam
    4. Teruk jg tu sama mcm sy. ..sy dpt 9% untuk patah tibia dan fibula tp x msok besi la. ..3bln pakai besi areal lps tu buka pakai simen plk. MC 333 hari. ..ms jumpa JD tu masih MC ke da hbs MC. .knp kali kedua tmpt lain ye. .

      Padam
    5. Kan..dh habis mc time jumpa jd.Maybe kali kedua punya rayuan dia pergi hsptal besar kot tapi tetap dpt 0% jgk

      Padam
    6. Assalam mcm mane nk buat rayuan... Sy pom xdpt jgk claim ptah tibia dan fibula

      Padam
  57. Assalamualaikum Tumpang bertanya. Pada Tahun 2015 saya Sakit tengkuk sbbkan donggak susun Barang Kat racking hampir 12 Tahun.mc selama 28hari.hospital KPJ seremban. mc d bayar rm1991.11 .sehari rm71.11 Huk dpt 7persen rm41882.40 Dah settle semua kes ini..
    Kes terbaru Sakit tulang belakang L4,L5,L5,S1 .sbb angkat kotak berat dlm 30kg..
    Soalan saya disini... Saya Mc 4/4-13/9/2018.tp Mc di Bayar sampai 2/8/2018 hanya rm3500.jemaah doctor pun dh Jumpa dpt 8persen aje..
    Mc d bayar sehari rm30 saya muskil. Sebelum ini kes 2015 Mc d bayar sehari rm71.11.tp bila kes kedua ini hanya rm30.tgh menunggu cek utk pukal .Mohon penceraan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm. .untuk claim yg terbaru tu awak masih kerja tmpt lame ke. .jika msh tmpt lama mgkn HR tdk mencarum dgn btl. ..tp apebila HR da byr caruman awak kat perkeso dia akan kira dan byr yg selebihnya. .saya da alami sblm ni. .

      Padam
  58. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

  59. Assalamualaikum saya bru saja excdent 22/8 jari tunjuk kaki patah utk claim pertama semua saya sudah hantar dan compny uruskan.. boleh ke saya cliam kecederaan kekal utk cacat kekal sebab ia melibatkan bahagian tapak kaki ..tapi saya masih dlm mc lagi.. saya berkerja 7 jam berdiri mengunakan kaki sebagai tukang masak hotel.. boleh x beri penjelasan utk saya fahami.. lagi satu company saya cakap claim sokso yg pertama saya kner bagi dekat company... claim kedua bru saya punya.. betul ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. -habis mc nanti claim je hilang upaya kekal (HUK)
      -ada company bila pekerja cuti dengan bergaji, claim mc yang pekerja dpt tu company boleh tuntut dari pekerja balik, ada company lain juga ada yg xtuntuk balik dgn pekerja..ikut polisi company masing2, claim kedua tu (HUK) adalah memang hak pekerja itu sendiri bkn company

      Padam
  60. Assalamualaikum. Sekiranya tuntuntan HUK seblm ni saya dpt 10%. Lps 3 thn saya buat ulangkaji & ada penmbhn sebyk 3%. So saya nk tanya, byran tuntutan kali kedua ini perkeso akan byr 10% + 3% ke atau cuma 3% sahaja? Sekian Terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm..da buat ke. .camne cara2 nya. .sblm ni ape kecederaan awak. ..maybe 3% kot yg dibayar. .

      Padam
  61. Nak tanya bil hospital boleh claim kat perkeso ke

    BalasPadam
  62. 1. Hai saya nak tanya, saya dapat dah keputusan HUK sebanyak 2% tapi saya rasa tidak berbaloi dengan kecederaan yg saya alami, saya jatuh tangga di pejabat thn lepas dan kena operate masuk 2 besi pada dua2 tulang kaki kanan saya di bahagian betis sehingga ke tulang buku lali, sehingga sekarang saya solat guna kerusi disebabkan jari kaki tidak boleh bengkok, malam tido kena beralas bantal dan kesan kebas kaki masih terasa.
    2. pada pendapat semua patut ke saya terima 2% tu atau buat permohonan semula utk jemaah doktor? saya risau kalau buat rayuan semula saya akan dapat 0%

    BalasPadam
  63. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. perkeso bayar semua..tuntutan 20% kebawah bayar sekaligus

      Padam
  64. Assalam wbt admin..nk tnye sekira nya sapa2 ade pengalaman,sy eksiden 6/6/18 aritu time bulan pose dh mc lbh kurang 4 bulan lbh..akan mula keje pada 21 oct 18 ni..total byrn hus untuk 80hari lbh krg rm57xx ade baki lbh krg 40hari lgi..agak2 untuk claim huk nnt berapa anggaran yg blh sy dpt untuk kecederaan patah bahagian siku dan kaki..untuk makluman jgk kawasan siku sy tu dh di operate sbnyk 6 kali dlm tmpoh sy mc dan tukar 2 kali besi dari plate ke skru akibat jngkitan

    2)lagi satu nk tnye kalau2 sesiapa ade pengalaman,semasa sy eksiden tu sy dilanggar oleh kereta yg telah pon mati roadtax selama lbh 3 tahun...jadi sy xdpt nk buat tuntutan keatas individu tersebut(sedih😥),tmbh pulak dia xde lngsung bertanya khbr saya lps dia lggr saya..adekah cara untuk sy buat tuntutan ke atas individu tersebut selain saman? Terima kasih salam subuh...

    BalasPadam
  65. Assalamualaikom
    sya Miela dr penang
    2/10 sy jtuh 2 anak tgga di opis & patah ibu jari kaki
    bru lps buat operation masukkan skru pada 6/10 & mc berterusan smpai 22/10
    bila perlu hntr surat2 utk submit socso

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lagi cepat lg bagus kak.hantar sebelum 22/10 ni..xde lama sgt akak tggu tarikh matang cek.bese seminggu selepas mc cek dah proceed.

      Padam
  66. Salam..adakah kiraan faedah huk sama dgn kiraan faedah hus..hus sy hanya rm30 sbb baru bekerja bln april 18.. Sy kmlgn akhir jun 18..formula kat atas tu merujuk kepada purata gaji selama 6 bln(sama mcm hus) atau pun pada gaji terkini(semasa kemalangan)?

    BalasPadam
  67. Salam..adakah kiraan faedah huk sama dgn kiraan faedah hus..hus sy hanya rm30 sbb baru bekerja bln april 18.. Sy kmlgn akhir jun 18..formula kat atas tu merujuk kepada purata gaji selama 6 bln(sama mcm hus) atau pun pada gaji terkini(semasa kemalangan)?

    BalasPadam
  68. slam sy cleam.perkeso tapi permohonan sy ditolak sbb medical report dr doktr klink kesihatan pd 23.7.18 mengatakan sy skt belakang report drdoktr belainan klink penal pd 27.7.18 mengatakn skit yg sm.padahal s
    lutut sy yg mengalami kecederaan sy bt ryuan g perkeso...sebnr lutut sy yg sakit...itu report dr pakar..tapi perkeso ckp report sy g klink kk dn panel bercangah...

    BalasPadam
  69. Assalam saya nak bertanya macam mana saya nak claim socso jari tangan saya patah jari no4..saya dapat mc 22 hari..tulang dah sambung tapi bengkok jari dah xboleh normal jari jadi bengkok..bulan depan jumpa doktor sekali lagi...macam mna nak claim socso..?mohon pencerah..

    BalasPadam
  70. Salam..baru2 ni saye disahkan oleh doktor at rehab center mengalami sakit belakang (L2-S1,L5-S1,C5-C7) akibat long hour sitting depan pc..bekerja sebagai org IT for 7 years..skrg under chiropractic treatment to allign back the spine..so boleh claim socso for this case? Rehab center valid x utk claim socso as try google hospital with chiro tpi so far x jumpa..company medical claim not cover for rehab tpi skrg sakit sbb bekerja..since xray dah menunjukkan problem so we proceed with the treatment and x further buat mri utk further confirmation slip disc atau x..mohon pencerahan dan sharing dari yg berpengalaman dlm such case as im newbie..thanks..

    BalasPadam
  71. Assalamualaikum . Saya nak tanya , saya buat claim socso baru2 nie utk excdent di tempat kerja tahun 2014 . Tadi telefon pihak soscso dia kata permohonan saya lulus . Saya dapat 6% . Boleh saya tahu berapa anggran boleh dapat ye . Terima kasih kasih .

    Sakit yang dialami kecacatan jari terlunjuk kiri dn sehingga sekarang kesakitan masih terasa . Nak bengkok sakit & nak usik apa2 dah tak berasa .

    BalasPadam
  72. Assalamualaikum'saya mengalami kemalangan pada 28.09.18 mendapat rawatan pertama di gov hospital'dan setelah menjalani rawatan Docter telah mengesahkan saya patah tulang di ankle fibular dan pergelangan tangan luka2 di kaki dan serta tangan,Dan saya menjalani pembedahan Di hospital Swasta untuk mempercepatkan proses pembedahan'kaki yang patah di masukkan plate,dan di beri cuti rehat selama 64hari dari tarikh kemalangan sehingga kini saya masih tidak terdaya untuk berjalan,adakah saya layak untuk menuntut HUK dan berapa peratus Docter akan memberi rate bagi tuntutan yang sepatutnya'di bahagian pergelangan tangan sehingga kini sakit hendak kilas ke atas....

    BalasPadam
  73. Salam.. tumpang tanya.. kaki tangan masuk besi.. cos besi dalam rm1700 kene bayar sendiri baru hospital buat pembedahan.. ADAKAH KOS BELI BESI TU BOLEH CLAIM DENGAN PERKESO??

    BalasPadam
  74. As salam semua sedara/sedari tuan/puan sy Hafizy just nk tnya mcm mna cara kiraan socso yg kta dpt iaitu HUS utk mc..sy kemalangan since 22hb Jun dan smpai sekrang msih dlm tempoh mc, kecederaan pada tumit, tulang calcaneum relai/hancur semasa perjalanan ke tmpat kerja, skunk dh operate d hosp kpj doktor letak tulang len n tnam besi, kekal dlm tu smpai bila2..smpai sekrg ssah nk jln..sbb sakit msih terasa..doc ad ckp even dh letak besi mngkin utk long term kki akn rsa sakit sekali sekala dh x normal..di sini sy nk tnya slalunya kes mcm ni brapa anggaran yg boleh kta dapat dri socso..sy msih menanti cek yg akn dhntar oleh perkeso ktanya dlm 3mnggu proses cek n pos..cuma sy nk mnta share dgn semua yg ad pngalaman dcni dan mohon pncerahan tma ksih..opss sblom lupa utk HUK biasanya brapa lma proses keseluruhan yea mohon jawapan dan panduan trima ksih..wssalam

    BalasPadam
  75. Salam.saya nk tnye..Sy alami kemalangan 2thn lps dan patah peha tp sy x thu blh claim socso.skrang bru thu blh claim x lg..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kemalangan tu kene time bile? Pergi @ balik kerja ke?

      Padam
  76. Saya baru je putus ibu jari kanan.. Dari kuku ke atas.. Berapa pampasan? Perlukah sy daftar untuk cacat kekal?

    BalasPadam
  77. salam saya nak tanya saya bru lepas excident, duit mc dah dapat, kalau saya quit keje, hilang upaya kekal still boleh claim tak? ke macam mana? tolong bagi pencerahan sape y tahu

    BalasPadam
  78. Mana lagi untung MC company bayar gaji penuh dengan MC company tak bayar gaji? Hanya harap Socso yang bayar semuanya?

    BalasPadam
  79. Salam... sy ade sumit kt socso bhgian jari kena pisau 5 jahitan mc semingu je bpe agk2 blh dpt bos.. masa sumit org kaunter tu bg borang perubatan.. borang tu nk kena anta skg ke masa jmpe panel nnt.. tq

    BalasPadam
  80. Salam..sy accdent pd 20Aug2018 semasa pg keje & sy retak tulang fibula kaki kanan. MC selama 49hari Alhamdulillah dpt tuntutan hilang upaya sementara RM5161.17..pengiraan 105.33x49hari..sy telah membuat permohonan utk hilang upaya kekal sbb kaki sy masih terasa sakit jika naik/turun tangga dll. Smalam dpt call dr socso temujanji jemaah doktor pada 22Nov khamis depan..Biase doktor check n ape lagi yg mereka akan tanya? Adakah sy layak utk HUK?? Sekian..

    BalasPadam
  81. Hi.. Tulang elbow tangan saya patah di 2 tempat dan ada buat plating lah.. Untk 2nd claim dr kata 30% then i dpt surat 15% lulus utk claim.. Brp lah sy akn dpt?? Gaji saya 1600 dan umur saya 38 skrg.. Mcmmana nak kira?? Sape2 blh tolong kira x??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Berapa u dapat.. Kes sama dgn suami.. Tpi xtaw lagi dapat berapa percent..😅

      Padam
  82. Hi sy nak tanya pada 22 hb9 2017 sy telah mendapat seeangan jantong dan dimasokkan ke ijn dan doktor telah memasang 1 stant dlm saluran darah dekat jantong sy dan sy mendapat mc selama 1 bulan lebih dan selepas itu sy masok keje kembali dan selepas 2 bulan dada sy kembali sakit dan masok ward lagi da dpt mc lagi sehingga skg sy masih kerap keluar masok ward dan dpt mc ..apakah sy layak memohom pencen ilat.

    BalasPadam
  83. Kalau kena CTS & de quervaints layak ke untuk tuntut pampasan hilang upaya sementara?

    BalasPadam
  84. salam, sy nk tya suami saya umor 40 kemalangan dlam wktu kerja patah tulang selangka belah kiri mc dr 7/1/18-5/10/18 alhamdulilah tuntutan HUS dh dapat skrg ni tggu jemaah doctor utk tuntutan HUK agak² berapa % boleh dapat , sbb skrg ni nk angkat jug pn dia terasa sakit lagipun suami sy ada kencing manis

    BalasPadam
    Balasan
    1. hanya jemaah doktor yg tau berapa %..mereka buat keputusan bersama

      Padam
    2. Alhamdulillah 4/12 dh jumpa jemaah doktor di hospital serdang...cuma sy nk tya mmg doktor dlm jemaah doktor tu check nak tak nak je...kt mana kita ckp sakit bukukannya dia nk check bole plak ye..ye kan aje kita ni...klu tak sakit kita pn takde la nk bercerita...dh suami ku driver bila patah tulang selangka dh tk bole drive...masuk bulan ke 9 trus company buang keje...doktor siap tya lagi keje lg ke...suami pn jwb sbb patah tulang ni la dh tk bole drive sy dibuang kerje..dh tu doktor senyum sinis je...sakit pulak hati..

      Padam
    3. jemaah doktor memang camtu..tnya lbh kurang ja dah sruh blk..ingat takda harapan nk dapat peratus tinggi.bila smpai surat tngok memang tinggi doktor bg 81% cacat kekal.doktor tak tngok fizikal kita..mereka hanya ikut laporan perubatan.kalau rekod sakit kita teruk dapat bnyak la

      Padam
    4. macam mna pengiraan utk huk klu dpt 2%

      Padam
  85. Saya baru ditimpa kemalangan masa nak pergi kerja pada 9 Nov baru2 ni. Setelah x-ray doc dapati tulang rusuk kiri saya patah 3 batang. Jika patah tulang rusuk adakah ianya dikira sebagai hus?

    BalasPadam
  86. Salam. Sy ditimpa kemalangan pada 9 Nov baru2 ni. Setelah x-ray doc dapati tulang rusuk kiri saya patah 3 batang. Adakah ianya dikira sebagai hus?

    BalasPadam
  87. Assalamualaikum akak nak Tanya pasai Suami akak 19/5/18kemalangan Dan Alhamdulilah clim MC dah dapt Dan masih mc lagi Sekarang dah buat kad OKU sbb tangan kanan serta perlengan tangan kanan patah Dan Bahu Kiri patah..... Yg blh dpat kad OKU pun sbb kelalaian doktor Dari hospital A.... Dan Setelah 3bln Hospital B pun hairan Dan doktor pakar hospital B hairan kelalaian doktor A.. .Sampai akk ngamok Di hospital B... Dan selepas akak Ckp nak Saman Doktor Dari hospital A... Depa pangil doktor pakar tulang no 1 dri alor star Mai Dia pun terkejut Di sebab kan kelalaian doktor A... Suami akk terpaksa ambik risiko lumpuh sbb dah lebih 3bln Setelah berbincamg dgn doktor n sbb risiko paling tinggi Dan doktor Ckp cacat kekal ...yg sedih Makan pun tangan Kiri kanan tak mampu Bangkok lagi sekarang sentiasa Kebas...tak Tau apa2 keputusan lg kami nii

    BalasPadam
  88. saya juga CTS (dah buat surgery) & buat tuntutan perkeso.dah jumpa jemaah DR Perkeso.tgh tunggu jawapan je.untuk tuntutan hilang upaya saya dah terima borang bayaran untuk dilengkapkan.

    BalasPadam
  89. hi semua. kalau kaki patah and then ada masuk besi dkt tulang besar, dan juga ada masuk besi di pinggul. so kiranya ada dua besi (kaki dan pinggul). agak2 brapa persen boleh dapat? baru2 ni sudah jumpa doc jemaah (21/Dec/18). tq

    BalasPadam
  90. Salam sy baru dpat keputusan jemaah doktor..dan telah dapat 6% dari doktor..berapa nilai 6%??gaji semasa termasuk o.t 2k..kecederaan patah terbuka bhgian lengan..siku x boleh bengkok habis..jari kelingking mallet(x boley lurus).ad buat pembedahan pada punggungung dan berjahit 7...adakah 6% tu layak utk kecederaan yg serius cm sy ni??atau sy perlu buat rayuan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ad tambahahan kecederaan lagi...tulang siku saya juga hilang..tulang x mungkin sambung klau nk sambung kena lakukan operation utk doktor ambil tulang rawan..mohon balasan

      Padam
    2. rayuan blom tentu % naik..ada yg lg kurang..

      Padam
    3. Owhh ye ke...tapi jemaah doktor hanya tgok separuh sahaja berbanding kecederaan sebenar..pe2 terima kasih atad jawapn..

      Padam
    4. jemaah doktor bkn nk tngok kita sngat.mereka berpandu laporan perubatan..wife sy doktor tengok ja dah sruh kluar..ingat tak dapat dah pencen huk.smpai surat dapat 81% cacat kekal..

      Padam
    5. Owh....tapi sy dh buat rayuan untuk jemaah doktor..itu pun setelah sy rujuk pada doktor yg merawat sy..pe2 pon sy berserah je la berapa yg sy dpat..terima kasih juga kerana memberi pandangan kepada saya..berapa lama kebiasaan kita akan dipanggil setelah membuat rayuan???

      Padam
  91. Salam... nak tanye... kalau org da xkeje bole ke claim socso???

    BalasPadam
  92. kalau saya tengah tunggu untuk berjumpe jemaah doc,tapi saya dah tak berkerja dengan majikan yg sama,adakah akan menganggu apa apa proses?

    BalasPadam
  93. Assalam sy nak tanya kalau jemaah doctor beri taksiran 1% untuk hilang upaya kekal akibat kemalangan patah 1 jari n gaji basic saya RM3000 adakah 1% dari Rm3000? n adakah kadar bayaran harian faedah berkala tu bermakna setiap bulan sy akn dapat bayaran?? dan sehingga berapa lama bayaran akan d buat?? atau ada tempoh tertentu?? mana lebih baik? bayaran berkala atau pukal??

    BalasPadam
    Balasan
    1. bayaran hus dibayar smpai habis mc..lepas tu takda dah bayaran..hilang upaya bawah 20% dapat sekali ja.takda bayaran berkala.

      Padam
  94. salam....selg maseh bekerja mkn gaji n payslip ade potongan sokso no woris jika berlaku kecelakaan aka kemalangan diwaktu on job time, kita as pekerja boleh aka berhak membuat claim HUS, HUK, HUK ULANGKAJI (claim ke3 bg kecederaan lama yg maseh terkesan setiap 3thn)

    BalasPadam
  95. Salm nak tya pergelangan tagn kanan saya retak MC. gaji saya 1500 berapa yg saya dapat.saya dh isi smua dokumen sokso,berapa lama pembyaran akan dibuat

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mc52 hari mcm mna kiraan pmbayaran klau ikutkn MC.berpa smua pekeso akn beri instif pmbyaran klau kecelakaan seperti saya

      Padam
  96. KemalNgn semasa perjLNn ker tmpat kerj.potongN sokso slip gaji haya rm30.sya tk fhm mcm mna sya nk buat kiraan.tq

    BalasPadam
  97. patah kaki bahagian betis sebelah kanan mc 8 bulan sekarang jalan dah senget berapa peratus jemaah doktor boleh dapat

    BalasPadam
  98. Salam..pada 18/7/2017 jari saya terkena mesin putus jari.pampasan dah dpt. Klau dah dua tahun jari Ade effect kene operation potong tulang bleh ke jumpa jemaah doktor blik x.. sbb mc company x nk bayar mc 1bln.. bleh yg arif baagi jawapan?

    BalasPadam
  99. Salam..nak tanya..suami saya kemalangan pd 29/4/2015..dan ber MC selama lebih 2 tahun lebih..dan bayaran untuk MC dah habis tahun 2018 bulan july..sekarang dalam tuntutan untuk HUK..tadi surat drpd socso sampai dan mgatakan suami sy dapat 22%,kadar harian faedah rm12.87..sekarang suami berumur 34tahun..saya dan suami blur2 taktau macamna pengiraannya..boleh bantu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kenapa lama sngat perkeso bg claim mc...wife sy 400 hari mc perkeso dah hadap ke jemaah doktor untuk huk..smpai skrg masih ada mc lg..perkeso tak terima dah mc sebab dapat bayaran berkala.

      Padam
    2. Sebab kes complicated..sebab tu socso still bayar mc sampai suami dah habis treatment then socso ada bgtau sepatutnya 180 hari saja socso bayar mc then kalau lebih dari tu claim HUK..cuma sekarang sy nak tahu macamna pengiraan claim HUK tu ya encik?sbb saya kurang paham..

      Padam
  100. salam saya nak tanya. kalau tulang belakang t12 hancur dapat berapa ek? saya tengah tunggu nak jumpa JD ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. berapa anggarannya ek? saya punya tulang belakang masuk skru 8.besi 2, dan bagaimana pengiraan nyaa?

      Padam
  101. Assalamualaikum, mohon penjelasan untuk kes saya ni. Pada 2 jan 2019 saya jatuh motor di parking tempat kerja dsebabkan tali kasut tersangkut di pedal motor da saya hilang imbangan jatuh terduduk kene hempap dengan motor, lepas jatuh sy tidak boleh bergerak n nk bgn tidak boleh terduduk je, kemudian kwan bawa pergi klinik tetapi klinik bg surat refer untuk jumpa pkar spine dan sy disahkan PROLAPSED INTERVERTEBRAL DISC L3/4 & L5/S1 ataupon slip disc la senang cerita, saya buat operation untuk sakit ni. Sekarang sy masih mc lg. Soalan saya;
    1) apa langkah2 yang perlu saya lakukan untuk claim socso?
    2) claim apa yg saya perlu ambil dlu? Claim cuti or claim cacat kekal dlu. Sebab doctor yang rawat saya dah sahkan saya cacat kekal.

    Mohon pencerahan. Sekian terima kasih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Claim mc dulu..dah habis mc,baru boleh claim HUK..

      Padam
    2. Terima kasih kerana respon soalan saya, claim mc just pergi ke perkeso saje kan

      Padam
  102. Assalammualaikum...bulan disember tahun lepas saya kemalangan ditmpt kerja, jari tersepit dimesin hingga menyebabkan isi ( fingertip) hujung jari hantu saya putus dan jari saya jd pendek sedikit ...saya dah dpt tuntutan hus...layakkah saya utk membuat tuntutan huk pula?

    BalasPadam
  103. Berapa lama proses pembayaran pampasan utk HUK,, % Dah dpt, no acct bank pn dh bg(25/2/19).. Bpe lama dy kredit kan ye,, sapa² yg dh dpt claim bole bg pencerahan..

    BalasPadam

''''Lue KoMen DuLu Lah''' baru Gua DiaMMM''''